Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

80 שנה אחרי: הונחה מצבת זיכרון על מקום קבורת הרה"ק רבי מרדכי שרגא מבאיאן – טשרנוביץ זי"ע הי"ד ברווחיבקה

בן הרה"ק רבי מנחם נחום מבאיאן-טשרנוביץ זי"ע וחתן הרה"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע מויז'ניצא | נספה בגלות טרנסניסטריה ומשך עשרות שנים לא ידעו את מקום קבורתו | שורות זכרון נוספו על המצבה החדשה לזכר זוגתו הרבנית מרת העניא ע"ה הי"ד שטבעה בלב ים בדרכה לארה"ק בשנת תש"ד

יודע ד' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה: בשורה טובה ומשמחת מגיעה בימים אלו מהכפר הנידח וורחיבקה השוכן בחבל טרנסניסטריה באוקראינה, על הקמת המצבה החדשה על מקום קבורתו של הרה"ק רבי מרדכי שרגא מבאיאן-טשרנוביץ זי"ע הי"ד, הנמנה בין מאות אלפי הנספים במהלך שנות הגלות הנוראה במחוז טרנסניסטריה, לשם הוגלו יהודי רומניה, בסרביה ובוקובינה במהלך שנות מלחמת העולם השנייה.

המצבה החדשה על מקום קבורת הרה''ק רבי מרדכי שרגא מבאיאן-טשערנוביץ זי''ע בוורחיבקה
המצבה החדשה על מקום קבורת הרה"ק רבי מרדכי שרגא מבאיאן-טשערנוביץ זי"ע בוורחיבקה

בעוונותינו הרבים, שואה זו לא פסחה אף על בית המלכות בחצר הקודש באיאן, וכיון שניתנה רשות למשחית עלה הכורת גם על בית רבנו. בשנת תש"ב פשטו הקלגסים הגרמנים האכזרים ימ"ש על העיר טשרנוביץ, קיבצו את היהודים דרי העיר והגלום משם. בעצם יום שמחת-תורה יצאו האחים הקדושים, רבי אהרן ורבי מרדכי שרגא מבאיאן-טשרנוביץ, בראש הגולים, כשספר-תורה עתיק סגולת מלכים, ירושה מזקנם הגדול הסבא קדישא מרוז'ין זי"ע, עמם נהגו לערוך את ההקפות, מונח להם בחיקם. אתם-עמם היו נשיהן הרבניות הצדקניות ע"ה.

ביום י"ד חשון תש"ב כלו כוחותיו של הרה"ק רבי אהרן מבאיאן-טשרנוביץ זי"ע והשיב את נשמתו הטהורה ליוצרה, ונטמן בקבר אחים גדול בפאתי הכפר אובדובקה, שם גם נטמנה רעייתו הרבנית העניא ע"ה, בת הרה"ק רבי חיים מאטיניא זי"ע. אחיו, הרה"ק רבי מרדכי שרגא מבאיאן-טשרנוביץ זי"ע, הצליח להחזיק מעמד עוד חודשים ספורים עד יום י"ז טבת תש"ב, אז השיב גם הוא את נשמתו הטהורה ליוצרה, לאחר חודשים של סבל וצער, חולי ורעב, הי"ד.

משך עשרות רבות של שנים, לא היה ידוע מקום קבורתו של רבי מרדכי שרגא, ומשכך, גם לא הונחה מצבת זיכרון להנצחת שמו הטהור. בהשגחה פרטית, לפני תקופה קצרה הגיעה עדות נאמנה על מקום קבורתו ומאז נעשו מאמצים רבים להעמיד מצבת קודש במקום זה, למען יהיה גלעד זיכרון ולבוא לשפוך שיח ותחנונים על ציון קדשו.

היה זה בתחילת חודש חשון תשפ"ב, כאשר התפרסמה יריעת זיכרון על הרה"ק רבי אהרן מבאיאן-טשרנוביץ זי"ע הי"ד, במוסף התורני של עיתון 'המבשר', במלאות 80 שנה להסתלקותו. בעקבות המאמר הזה, התקשר הרה"ג הישיש ר' אהרן ישעי' רוטר שליט"א לכותב המאמר, הר"ר יוסף מאיר האס הי"ו, והביע את תודתו על הזכרת שמו לטובה בין השורות, כמי שבזכותו יודעים את מקום מנוחתו של הרה"ק רבי אהרן זי"ע, אבל בזאת ביקש להודיע שאחיו הרה"ק רבי מרדכי שרגא מבאיאן-טשרנוביץ זי"ע, נטמן בפתח בית החיים בוורחיבקה, בין מצבת הרה"ק רבי יחיאל מיכל מהורודענקא זי"ע לבין מצבת אביו הרה"ח ר' שלום אליעזר רוטר ז"ל.

כשנשאל הגרא"י רוטר מנין לו שהוא אכן קבור שם, השיב שהוא עצמו לא היה בהלוויה החפוזה שנערכה בו ביום שהשיב את נשמתו הצעירה בגטו הנורא בוורחיבקה (י"ז טבת תש"ב), אבל שמע מפי כמה עדים נאמנים שרבי מרדכי שרגא (רבי מוטלה, כך קראו לו) נטמן בין שני הקברים, וגם כשביקר שם לימים הצביעו לו על המקום בין שתי המצבות, שכאן מקום מנוחת רבי מרדכי שרגא.

מאז נחשף מקום הקבורה של רבי מרדכי שרגא, החל יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' להיכנס לעובי הקורה ולהזדרז בהכנת המצבה החדשה לזכרו הבלתי-נשכח של אותו צדיק וקדוש, הי"ד. היות ובאותם ימים החלו ימי החורף והשלג לנחות על אדמת אוקראינה, נאלצו להמתין לימי האביב, אלא שבתוך כך פרצה המלחמה באוקראינה ושוב נדחתה המלאכה עד חלוף ימי חג הפסח. עתה, בשבוע זה, הועמדה מצבת הזיכרון על המקום המדויק עליו הצביע הרה"ג ר' אהרן ישעי' רוטר שליט"א, מהשרידים הבודדים שנותרו לפליטה לאוי"ט מאותה גלות נוראה ואיומה של טרנסניסטריה.

הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים': "זוהי זכות גדולה ועצומה בשבילנו להיות חלק ממנציחי המורשת הקדושה של שלשלת הקודש לבית באיאן, בפרט שצדיק זה לא זכה להותיר אחריו זרע של קיימא וזהו הזיכרון היחידי שיישאר ממנו בעולמנו. עתה, יוכלו יהודים וחסידים לבוא ולהתפלל על קברו שנמצא בפתח בית העלמין העתיק בכפר וורחיבקה, שם גם נטמן הרה"ק רבי שמערל מוורחיבקה זי"ע תלמיד הבעש"ט הק', וכן הרה"ק רבי יחיאל מיכל מהורודענקא זי"ע בן הרה"ק ה'אמרי ברוך' זי"ע מויז'ניצא".

יצוין, כי בעצת הרה"צ רבי לוי יצחק האגער שליט"א והר"ר יוסף מאיר האס הי"ו, חברי חבורת 'הגן הנאה' של חצרות הקודש לבית ויז'ניץ, נוספו שורות זיכרון להנצחת שמה של רעייתו הרבנית הצדקנית מרת העניא ע"ה, בת הרה"ק ה'אהבת ישראל' זי"ע מויז'ניצא, שנספתה בדרכה לארץ הקודש בחודש אב תש"ד, עת הטביעו את ספינתה בלב ים יחד עם עשרות חסידים ואנשי מעשה שלא זכו להגיע לקבר ישראל, הי"ד, ועתה מונצח שמה של הרבנית עלי אדמות וזכר צדיקים לברכה.

הפניות נקראות ומועברות לטיפול אך ללא מענה אישי

השאירו לנו הודעה בטופס הבא:

שמות התורמים יוזכרו על ציון הבעל שם טוב זי"ע